
Rådgivning af forældre og adoptivforældre
Rådgivningen kan foregå ved fysiske møder eller over nettet.
Sunde børns problemer
Problemet. Et normalt udviklet barn kan godt have et afgrænset problem. Problemet kan vise sig hjemme, hvor barnet fx er uroligt, får raserianfald, bruger flere timer hver aften på at falde i søvn, er jaloux på søskende, eller angst over for velkendte eller nye ting. Problemet kan også vise sig i daginstitutionen eller skolen, eller både hjemme og i daginstitution eller skole.
Adfærden kan undertiden få forældre, pædagoger eller lærere til at tænke på en psykiatrisk forstyrrelse, fx ADHD, autisme eller OCD.
Løsningen. Ofte kan man løse problemet ved rådgive forældrene. I et rådgivningsforløb vi sammen en forståelse af problemet. På baggrund af forståelsen vejleder jeg forældrene i, hvordan de kan handle på nye måder og derved hjælpe barnet med henblik på, at problemet løses.
Når forældrene ser, at de kan hjælpe barnet og fortæller pædagoger og lærere om erfaringerne, inspirerer det ofte pædagoger og lærere til at hjælpe barnet på samme måde. Det bidrager også til, at vanskelighederne løses.
Rådgivningen går således ud på, at psykologen hjælper forældrene med at hjælpe barnet – og med at hjælpe pædagoger og lærere med at hjælpe barnet.
Er rådgivningen virksom? Det ser man ofte i løbet af nogle få samtaler, og det kan tale for at afprøve, hvad rådgivning kan, før man evt. inddrager PPR eller børnepsykiatrien. I nogle tilfælde kræver det dog mere end nogle få samtaler, før der begynder at ske positive ændringer. Der er naturligvis også tilfælde, hvor denne rådgivning ikke kan stå alene eller ikke er det rette.
Antallet af samtaler vil i mange tilfælde være fire-ti, i begyndelsen helst ugentligt, og sjældnere, når problemerne begynder at løse sig. I enkelte tilfælde er én eller to samtaler tilstrækkeligt, ligesom der også er tilfælde, hvor der er brug for mere end ti samtaler.
Tilskud. Hvis en af forældrene er medlem af Sygeforsikringen “danmark” og barnet står på policen, kan forældrene få refunderet kr. 300 pr. samtale (op til otte samtaler pr. barn om året). Se www.sygeforsikring.dk
Derudover er der visse sundhedsforsikringer, som yder tilskud eller dækker hele udgiften til samtaler. Forsikringen skal naturligvis dække barnet og det pågældende problem. Derudover skal forsikringen give mulighed for frit valg af en autoriseret psykolog for at kunne bruges hos mig, da jeg ikke er med i forsikringsselskabernes netværk.
Grundlag. Rådgivningen bygger særligt på min bog, Sunde børns problemer (2. udg., Akademisk Forlag, 2018). Den bygger desuden på Metodevalg i en dynamisk pædagogisk praksis (Akademisk Forlag, 2021). Læs nærmere under Bøger.
Ved at læse Sunde børns problemer eller bare dele af den, kan få et nærmere indtryk af rådgivningen. Det kan give dig grundlag for at vurdere, om den er noget for dig og dit barn.
Hvis du læser bogen, og derved sporer dig ind på tankegange og metoder, kan det også spare rådgivningstid.
Adopterede børn
Problemet. Adoptivbørn kan ligesom børn, der bor hos deres biologiske forældre, have et afgrænset problem, som omtalt ovenfor. De kan desuden være præget af mangler i omsorgen før adoptionen og af omvæltningen i forbindelse med adoptionen.
Problemet kan vise sig hjemme, såvel som i daginstitutionen eller skolen, som omtalt ovenfor.
Løsningen. Også adopterede børns problemer kan ofte løses ved rådgivning af forældrene, som beskrevet ovenfor. Der kan dog være brug for mere langvarige forløb end når det drejer sig om børn, der bor hos deres biologiske forældre.
Tilskud fra “danmark” og andre forsikringer, som beskrevet ovenfor.
Grundlag. Rådgivningen af adoptanter bygger på samme grundlag, som rådgivningen af øvrige forældre, dvs. særligt Sunde børns problemer (2. udg., 2018), som indeholder et kapitel om adopterede børn, og desuden Metodevalg i en dynamisk pædagogisk praksis (Akademisk Forlag, 2021).
Jeg har desuden skrevet om rådgivningen i “Spejling og jeg-støtte ved omsorgssvigt”, som er 8. kapitel i Adoptionshåndbogen (redigeret af Høgsberg & Buch-Illing, Hans Reitzels Forlag, 2012).
Endelig kan mit hæfte, Åbenhed i adoption (Forlaget ERT, 2016), også være relevant i rådgivningen. Læs nærmere under Bøger.
Voksne børn
Forældre og deres voksne børn har undertiden vanskeligheder i deres indbyrdes forhold. Ofte kommer det til udtryk ved, at det voksne barn kritiserer den måde, forældrene var forældre på, mens det var barn, eller mere alvorligt, ved at det voksne barn afbryder kontakten med forældrene.
Kritik og kontaktafbrydelse kan komme bag på forældrene eller være svær at forstå. Eller forældrene forstår godt, hvad der motiverer deres voksne barn, men synes, at barnet er urimeligt, overdriver eller hænger fast i noget, som skete for længe tiden.
Når forældrene siger dette til deres voksne barn i håb om, at det ‘kommer til fornuft’, sker det ikke så sjældent, at barnet oplever det som en afvisning. Barnet føler sig ikke forstået, måske på samme måde, som da det var barn.
Den følelse kan få barnet til at holde fast i sin kritik eller kontaktafbrydelse, eller ligefrem forstærke den.
Forældrene føler sig ramt og uretfærdigt behandlet og er vrede, skyldbetyngede eller kede af det.
Men meget ofte er der en vej ud af problemet. Hvis forældrene kan sætte sig i deres voksne barns sted, se mening i dets oplevelser og spejle den for barnet, fører det ofte til, at barnet føler sig forstået og dets kritik mildnes eller den opløses helt.
Forældre kan behøve hjælp til dette. Hjælpen er i princippet den samme, som over for børn, som stadig er børn. Den er beskrevet i min bog, Sunde børns problemer, som er nævnt ovenfor.
